Gerasterde schilderijen

 

Alles wat in een 3D-omgeving wordt gecreëerd, bestaat uit polygonen, meestal vierkanten. Hierdoor ontstaat een gerasterd patroon dat een virtuele wereld suggereert. In deze reeks, ontstaan in 2001, speelt de kunstenaar met het gegeven dat onze wereld meer en meer verschuift van reëel naar virtueel.

 

 

Beschikbaar in de support shop >>>

 

 

 

 

 

 

Projecten waarin ik dit thema verder gezet heb.

 

 

 

 

Sculptuur Gerasterde Jezus 2001

 

 

 

 

 

 

Virtuele tentoonstelling Gerasterde schilderijen 2011

 

 

De Rasterized Paintings die Niko Hendrickx in 2001 maakte worden hier in een virtuele ruimte tentoongesteld. Iemand wandelt door die ruimte en bekijkt de schilderijen een na een.

 

 

 

 

 

Gerasterde Saturnes 2013

 

 

De oorspronkelijke robot Saturnus, een moderne interpretatie van het ‘zwarte’ schilderij van Goya, dateert van 2001 (zie Metalen Sculpturen of Saturnus).

De nieuwe versie is inhoudelijk gelijk aan de sculptuur, maar hier krijgt het godsbeeld een gerasterde, digitale vorm, terwijl de mensen hun vleselijke vorm behouden.

 

 

 

 

 

De vleesmarkt 2013

 

Rasterfiguren kopen en verkopen vlees op een vleesmarkt. De toeschouwer bekijkt de scène door de ogen van de verschillende rasterfiguren. Die verdraaien hun hoofd, waarna het gezichtsveld verspringt naar een andere figuur. Het geluid (de vleesmarkt van Anderlecht, een vloeistof…) verandert lichtjes per figuur.

Het geheel is een even gruwelijke als ludieke fantasie: de virtuele wereld heeft het helemaal van de ‘echte’ wereld overgenomen. We zijn een beetje slachtvee geworden.