Het digitale tijdperk

 

 

Atlas, de held uit de Griekse mythologie, wordt door Zeus veroordeeld om aan de rand van de aarde het hemelgewelf Uranus op zijn schouders te dragen. In de beeldhouwkunst wordt hij doorgaans afgebeeld met een grote bol op zijn schouders, alsof hij de wereld torst.

Het kunstwerk The Digital Age is daarmee vergelijkbaar. De laptop en een 3D animatie van een verdraaiende zuil op het beeldscherm dragen, net als Atlas, de wereld, hier voorgesteld als een bakstenen blok.

Wat is de betekenis van de wereld en de plaats van de mens in het digitale tijdperk? Een gelijkaardig bakstenen blok dient in het spel Minecraft om een virtuele wereld op te bouwen. Toch heeft dit blok van mortel en baksteen in dit ruimtelijk werk nog steeds een reële zwaarte. Mocht Atlas het begeven en zijn bol loslaten, hij zou in stukken vallen. Atlas draagt een grote verantwoordelijkheid, maar heeft ook macht.

Met dit kunstwerk wil de kunstenaar aantonen dat de wereld misschien ook op zijn kop staat. Virtuele materie en een omhulsel met minuscule chips erin dragen echte materie, terwijl we met onze kont aan het scherm gekluisterd zitten op een stoel. In welke mate bouwen we een virtuele wereld op? Digitale processen nemen het werk van de mens over: welke macht en verantwoordelijkheid brengt dit met zich mee? De virtuele zuil draait en keert om zijn as. Is dat om macht te behouden, of is het een macht die kan reflecteren over zijn eigen gedrag?

Als de digitale wereld het begeeft onder het gewicht van het blok, vallen vliegtuigen uit de lucht. Het virtuele verdwijnt in een flits, de realiteit herstelt en transformeert. Wat overblijft: een platgedrukte laptop als archeologische vondst.

 

 

Beschikbaar in de support shop >>>