Cronologisch tijdsverloop van 25 september tot en met 5 november.
Tijdsduur: 14’55”
Magazine
downloaden via deze link.
Alfabetische opsomming van de transformaties die plaatsvonden.
Aluminium constructiesysteem
- Het aluminium constructiesysteem, oorspronkelijk deel van het ‘Kies en Veranderproject’, heeft in het concept van de transformatiestudio een nieuwe functie gekregen. Afhankelijk van de behoefte worden tafels, sokkels of andere constructies gecreëerd of aangepast.
De grote ontsnapping van Sint-Sebastiaan
- Aan het begin van de tentoonstelling vormde de kooi, samen met polyester vormpjes, een uniek tijdelijk kunstwerk.
- De kleine gele mal werd ter plekke op de sokkel gevuld en vormde een sculptuur op zichzelf.
- De mal werd verwijderd en de kooi over het beeld geplaatst, wat de vorm van het originele kunstwerk is.
- Tijdens de finissage vond de ontsnapping plaats. Het kunstwerk smolt door de hitte en transformeerde van een sculptuur naar een andere vorm, zodat het door de tralies van de kooi kon glippen.
De grote ontsnapping van Sint-Sebastiaan
Gekleurde linten
- Gekleurde linten, gecreëerd met canvas en olieverf, vormden een breuklijn, een wirwar van breuklijnen, een sterbreuk en een traliewerk van lijnen.
Lokale oplossingen met intergalactische dimensies
- Dit kunstwerk is voor het eerst tentoongesteld. Bezoekers plakten enthousiast pleisters op het beeld, wat deels de kleur veranderde. Er heeft nog geen echte vormverandering plaatsgevonden. Het proces van vormverandering kan elders worden voortgezet. De vloer was bezaaid met de blaadjes van de pleisters.
Locale oplossingen met intergalactische dimensies
Oneindig ijsblokjessculptuur nr.2
- Ook dit kunstwerk werd voor het eerst tentoongesteld. De constructie van de sculptuur startte met ijsblokjes in de vorm van een enkelvoudig of meervoudig oneindigheidssymbool. Daarna werd de vormgeving voortgezet met gloeiend metaal, dat verhit werd door een inductie-instrument.
- Het commandantfiguurtje van polyester werd in de sculptuur geplaatst en vervolgens met ijs omhuld.
- Tijdens de finissage werd de ijssculptuur samen met de 3D-animatie ‘De ijskoude man’ gepresenteerd. Het doel was om de ijssculptuur volledig te laten smelten, waardoor de commandant figuurlijk zou ‘ontdooien’. Er werd ook een contrast gecreëerd tussen het werkelijke smelten van het ijs en het virtuele ijs in de animatie.
Oneindige ijsblokjessculptuur nr.2
Polyester vormpjes
De polyester vormpjes: commandant, soldaat, slachtoffer, mes, vork, hart, vleugel links, vleugel rechts, atoombom, pistool werden toegevoegd in relatie tot andere kunstwerken en/of als onderdeel van de tentoonstelling.
- Commandant, soldaat, slachtoffer werden opgesteld op een tafel met stoelen errond.
- Commandant, soldaat, slachtoffer werden opgesteld in een aluminium constructie, samen met de 3D-animatie ‘Het buigend monument’.
- De roestvrijstalen kooi van het kunstwerk ‘De grote ontsnapping van Sint-Sebastiaan’, samen met een hart, mes, vork, linker- en rechtervleugel, vormde een nieuw tijdelijk kunstwerk.
- Atoombom, pistool, commandant, soldaat, slachtoffer en aluminium kruisen werden opgesteld op het doek ‘MT.4 zwart’ als een slachtveldsimulatie.
- Commandant werd ingevroren in de ‘Oneindig ijsblokjessculptuur nr.2’ en kreeg hierdoor een extra dikke koude laag om later weer te ontdooien.
- Hart en mes zijn gecombineerd tot een nieuw tijdelijk kunstwerk, samen met ‘Google tekening nr.59’.
- Soldaat, slachtoffer, atoombom, pistool werden als een rommeltje opgesteld bij het doek ‘MT. 4 links of rechts’.
Polyester vormpjes uit het ‘Kies en verander project’
Google tekeningen
Sfincterman nr.0.0
- Sfincterman werd gepresenteerd samen met een videowerk en een schrijftafel. Bezoekers schreven woorden die ze aan Sfincterman wilden toevoegen op canvaslinten en hechtten deze aan het standbeeld, waardoor zijn vorm veranderde.
- Vervolgens ontwikkelde Sfincterman zich tot een figuur die niet langer in zwart-wit spuit, maar in vele kleuren en met meer nuance spreekt. Daarvoor werden transparante buizen gevuld met gekleurd water gebruikt.
- De geschreven lintjes zijn hergebruikt op de viruswand.
Smeltende doelen nr.3
- Aan het begin van de tentoonstelling werden de schilderijen willekeurig in de ruimte geplaatst. Vervolgens werden ze van hun frame gehaald.
- De doeken met de nummers 3.1, 3.3, 3.6, 3.7 en 3.8 zijn behouden gebleven; aanvankelijk werden ze liggend op de grond gepresenteerd, daarna hangend aan een muur. Dit ensemble is later omgevormd tot een vogel.
- De doeken genummerd nr.3.2, nr.3.4, en nr.3.5 werden hergebruikt in het project ‘Smeltende doelen nr.4’.
Smeltende doelen nr.4
De nieuwe installatie is voor het eerst opgesteld en in werking gesteld. Tijdens de tentoonstelling werd gestart met het vervaardigen van nieuwe werken die passen bij het thema van de expositie.
Een overzicht:
- ‘MT4 Zwart’: ‘Smeltend doel nr.3.5’ werd extra bedruppeld met zwart.
- ‘MT4 naaipatroon voor bruinhemden’: ‘Smeltend doel nr.3.2’ kreeg bruine tinten gecombineerd met een naaipatroon voor een hemd.
- ‘MT4 GLEEUW’: Gestart met een doek geïnspireerd op de vlag van de Zwarte Vlaamse Leeuw, met een woordspeling die ‘leeuw’ en ‘geeuw’ samenbrengt.
- ‘MT4 Goal’: Gestart met een doek dat speelt met de woorden ‘doel’ en ‘goal’, gecombineerd met lijnen van een voetbalveld en geïnspireerd door de werken van Roger Raveel.
- ‘MT4 De graanschuur’: Gestart met een doek met het thema van de Oekraïense vlag. De druppels stromen niet naar beneden, maar naar boven.
- ‘MT4 Witte vlag’: Gestart met een doek met als basis de Russische vlag.
- ‘MT4 MAGA’: Gestart met een doek met als basis de Amerikaanse vlag en de letters MAGA.
- ‘MT4 Antoniemen’: ‘Smeltend doel nr. 3.4’ werd voorzien van een nieuwe witte laag. Ik stelde de bezoekers een persoonlijke vraag: ‘Heb je een transformerend moment in je leven meegemaakt? Zou je dat kunnen beschrijven met twee tegenovergestelde woorden?’ Daarna schreven de bezoekers de woorden zelf op het doek, recht tegenover elkaar in een cirkel.
- ‘MT4 Links Rechts’: Voor de ingang van de tentoonstellingsruimte werden twee wanden geplaatst, waarop dit doek kwam te hangen. Hierdoor werd de bezoeker gedwongen een keuze te maken: links of rechts. Later werd het doek opgerold en opnieuw tentoongesteld in een kleine negatieve ruimte.
Spandoek van schilderijen
- Het ‘schilderijenspandoek’ dat eerder gecreëerd werd voor de tentoonstelling ‘Sfincterman for President’ bij C-TAKT in Pelt, werd opgezet en vervolgens gedeconstrueerd, terug naar individuele schilderijen. Sommige van deze schilderijen verhuisden naar de kleine negatieve ruimte.
Sporen van transformaties
- Onder de installatie ‘Smeltende doelen nr.4’ werd een canvas geplaatst. Spatten, druppels en vuil lieten sporen van transformatie achter. Dit canvas wordt bewaard om later in andere installaties of kunstwerken te gebruiken. Foto’s legden andere sporen van transformatie vast die voorgoed verdwenen zijn, zoals de blaadjes van de pleisters van het kunstwerk ‘Lokale oplossingen met intergalactische dimensies’ en het vet met glaskorrels van ‘De grote ontsnapping van Sint-Sebastiaan’.
Transformerend manifest
- Het ‘Transformerende Manifest’, dat ook in het magazine van de tentoonstelling te vinden is, werd op doek overgebracht. Het heeft twee keer een andere opstelling gekregen.
Uitslapen met de slapers
- Het kunstwerk, zonder luchtmatras, volgde een met gekleurde linten gecreëerde breuklijn en kwam tot stilstand tegen een muur, waarbij de breuklijn transformeerde in een sterbreuk op de wand.
- Deze beweging werd verwerkt in een tijdelijk videowerk getiteld ‘Versnellende nachtmerrie langs een breuklijn’ en werd geprojecteerd op een wand.
- De sterbreuk transformeerde vervolgens in lijnen die aan tralies deden denken.
- Ten slotte kreeg het kunstwerk een vaste plaats en werd de luchtmatras toegevoegd.
Vensterluiken
- Bij de start van het project is de lege ruimte gefotografeerd met open vensterluiken. Vervolgens werden deze gesloten, waardoor de transitie van een donkere, gesloten sfeer naar een lichte en open ruimte mogelijk werd.
Verplaatsbare wanden
- De wanden zijn twee keer verplaatst.
- Bij de eerste verplaatsing van de wanden kwamen deze voor de ingang te staan, waardoor de bezoeker de keuze moest maken om links of rechts te gaan, wat leidde naar een open, donkere ruimte.
- Bij de tweede verplaatsing werden de muren zo geplaatst dat er een kleinere ruimte ontstond voor het tentoonstellen van kunstwerken met een negatieve boodschap. Rondom deze ruimte werd geprobeerd om kunstwerken met een positievere uitstraling te plaatsen of te transformeren naar een positiever thema.
- Extra werken die toegevoegd zijn aan de negatieve ruimte, maar nog niet genoemd waren, omvatten het doek ‘Cutting History’ uit de serie ‘Veelheid aan informatie’, een stuk doek met ‘scary smileys’ erop, en ‘Google tekeningen’ genummerd 16, 67, 57, 34.
Video’s en 3D-animaties
- Het videokunstwerk ‘Duellerende Pistolen’ werd in een hoek geprojecteerd en verplaatste zich vervolgens naar de kleine negatieve ruimte.
- De kunstwerken ‘Koeien scannen voor de volgende revolutie’ en ‘De luxe van vervangbare doelmannen’ uit de reeks ‘Het bewegend beeld op doek’ zijn gepresenteerd zoals ze zijn ontworpen, met een projectie op het beschilderde doek. Vervolgens zijn de twee schilderijen aan één hoek opgehangen in de kleine negatieve ruimte.
- De 3D-animatie ‘Achteruitrijdend Landschap’ werd aanvankelijk weergegeven op een flatscreen, waarbij twee gele linten de lijnen van de snelweg verlengden. Later werd de animatie geprojecteerd in een kleine negatieve ruimte.
- In het videowerk van het project ‘Ongeïdentificeerde Arcade’ zijn twee eerder negatieve fragmenten gekozen. Een scène op de speelplaats met pestende kinderen waarin de vormen van een commandant, soldaat en slachtoffer een rol spelen, en een ‘hartverscheurende jongen’ met een hartvormpje.
- ‘Haatradio’, een 3D-animatie, transformeerde tijdens de tentoonstelling van een negatieve en donkere toon, waarbij de radio onophoudelijk ‘I hate it’ scandeerde, naar een positieve ambiance met zachtere en lichtere kleuren, begeleid door een fragment uit het nummer ‘I Wish I Knew How It Would Feel to Be Free’ van Nina Simone.
- De 3D-animatie ‘De ijskoude man’ werd tijdens de finissage tentoongesteld samen met de ‘Oneindig ijsblokjessculptuur nr.2’ waarin het polyester vormpje van de commandant was verwerkt.
- Het videowerk dat hoort bij de installatie van ‘Sfincterman nr.0.0’ veranderde naar de 3D-animatie: ‘Atlas in bubbelplastic’.
- Het videowerk van het project ‘De moderne holbewoners’ werd gepresenteerd in de kleine negatieve ruimte, samen met drie schilderijen die deel uitmaken van hetzelfde project en die eerder van het spandoek in de tentoonstelling waren verwijderd.
Viruswand
- Beschreven linten, afkomstig van Sfincterman, transformeerden in virussen en werden aan een muur genageld. Daarbij werden drie Google-tekeningen met de nummers 12, 75 en 58 tentoongesteld, samen met een positievere versie van de 3D-animatie ‘Haatradio’, waarin de tonen van Nina Simone’s ‘I Wish I Knew How It Would Feel to Be Free’ klonken.