Vliegtuigen deden ons geloven dat alles mogelijk was

A sculpture with an up side down airplane with striped elements.

 

 

De wens van de mens om te kunnen vliegen is oud: denk aan het verhaal van Icarus of aan de tekeningen van Leonardo Da Vinci.

De titel van dit werk verwijst naar de pionierstijd, toen vliegtuigen ontwikkeld werden en men besefte dat vliegen effectief en überhaupt mogelijk was. Het menselijke kunnen had weer een horde genomen: een fantastisch gevoel.

Sinds enkele decennia liggen de zaken anders: vliegtuigen en luchthavens werden doelwit van religieus en/of politiek terrorisme. De aanslagen op de WTC-torens in 2001 en recentelijk op de Brusselse luchthaven zijn hier voorbeelden van. Het vliegtuig, vroeger een symbool van hoop, van quasi onbeperkte mogelijkheden en vrijheid, heeft een wrange en omineuze bijbetekenis gekregen.

Aeroplanes toont het vliegtuig als een kruisbeeld. Hierdoor verwijst het naar religie, maar ook ruimer naar ‘het geloven in iets’. Het beeld heeft wat weg van een menselijke figuur. De strepen symboliseren ‘afbakening’. Ze doen denken aan procedures, regels en patronen zoals die in de luchtvaart gelden. Het vliegtuig helt voorover: de positie suggereert een val, die echter wordt tegengehouden wordt door de geel- witte balk.