Rasterized Paintings

Everything that is created in a 3D environment consists of polygons, usually squares. Thus a screen or mesh pattern is formed, suggesting a virtual world. In this series, started in 2001, the artist explores the idea that our world is moving further and further towards virtual reality.

 

 

 

 

 

 

Verdere ontwikkeling binnen dit thema:

 

 

 

 

Sculptuur ‘De gerasterde Jezus’ 2001

 

 

 

 

 

 

Virtuele tentoonstelling van de ‘Gerasterde schilderijen’ 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

Gerasterde Saturnus 2013

 

 

De oorspronkelijke robot Saturnus, een moderne interpretatie van het ‘zwarte’ schilderij van Goya, dateert van 2001.

De nieuwe versie is inhoudelijk gelijk aan de sculptuur, maar hier krijgt het godsbeeld een gerasterde, digitale vorm, terwijl de mensen hun vleselijke vorm behouden.

 

 

 

 

 

De vleesmarkt 2013

 

Rasterfiguren kopen en verkopen vlees op een vleesmarkt. De toeschouwer bekijkt de scène door de ogen van de verschillende rasterfiguren. Die verdraaien hun hoofd, waarna het gezichtsveld verspringt naar een andere figuur. Het geluid (de vleesmarkt van Anderlecht, een vloeistof…) verandert lichtjes per figuur.

Het geheel is een even gruwelijke als ludieke fantasie: de virtuele wereld heeft het helemaal van de ‘echte’ wereld overgenomen. We zijn slachtvee geworden.