Racer Malevich

 

 

Zoals de titel aangeeft, liet Niko Hendrickx zich voor deze reeks schilderijen inspireren door het werk van Kasimir Malevich (1878-1935). Uit de keuze voor Malevich blijkt zijn grote respect voor het hele oeuvre van deze kunstenaar. Daarnaast vindt Hendrickx een zekere verwantschap in het element ‘gradiënten’ dat bij Malevich terug te vinden is, bijvoorbeeld in het werk ‘De roggeoogst’ (ca. 1912), een techniek die hijzelf in zijn oeuvre al sporadisch toepaste in de serie ‘Schilderen in verschil’ uit 2017.

Gradiënten zijn een soort van statische overgangen tussen twee kleuren. Op zich een visuele representatie van een transformatie tussen kleuren.

Het project is gaandeweg gegroeid en zit vol van verwijzingen naar het oeuvre van Malevich.

De eerste drie schilderijen, samengesteld en ingekleurd met een 3D programma en daarna overgezet met airbrush op doek, kregen de titel: ‘Laat de versnelling los’. Net zoals Malevich een afkeer had van machines en fabrieken, maar het boerenleven verheerlijkte, zien we Racer Malevich zich hier letterlijk bevrijden van zijn rijdende racemachine door zijn hele lichaam los te laten midden op een weg.

Te voet gaat ‘Racer Malevich’ verder en hij belandt telkens opnieuw in een andere setting.

Toch mankeerde er nog iets aan de drie schilderijen, wellicht omdat ze te zeer vergelijkbaar waren met de reeks uit 2017. Hierdoor ontstond het idee om de gradiënten niet met verf te creëren maar met RGB-led licht.

Vervolgens werden meerdere ontwerpen aangemaakt met het 3D-programma. Die werden daarna geëxporteerd als afbeeldingen die op hun beurt met een 3D-programma omgezet werden naar reliëfs.

De reliëfs werden geplaatst achter een zwart ‘Malevich-vierkant’ met op de achterkant programmeerbare RGB-led strips. Voor elk reliëf apart werd een x-aantal kleurcomposities gezocht die langzaamaan in elkaar overvloeien. De kleuren van de ledlampen glijden ook nog eens onder het ‘zwevende vierkant’ door: ze accentueren de contouren ervan en kleuren de muur.

Op deze pagina staan foto’s van een testopstelling van het project in het atelier. In een geprojecteerde kruisvorm, eveneens refererend aan een werk van Malevich, ziet u in de verticale lijn alle reliëfs met bijhorend ontwerp in een kleurenprint. Waar een zwart vlak hangt, is het reliëf weggenomen en figureert het in de horizontale lijn van het kruis, achter een zwart vierkant in RGB-licht.

De ontwikkeling van dit project werd mede mogelijk gemaakt door leerkrachten en leerlingen van het PROVIL in Lommel.