Curriculum vitae

Opleiding & zelfstudie

2022
Start zelfstudie 3D programma Blender

2020
Start zelfstudie 3D printen

2013-2016
Graduaat in de orthopedagogie – VDAB

2009
Start zelfstudie 3D animatie programma’s Cinema4d en Zbrush

2003
Start zelfstudie greenscreen techniek

2002
Start zelfstudie foto -en videobewerkingsprogramma’s: Adobe photoshop, after effects en premiere

1995-1998
Beeldhouwkunst – St. Lucas Gent

1993-1995
Vrije Grafiek – PHIKO Hasselt

 

 

Solotentoonstellingen

2024
‘Transformatiestudio nr.1: warm of koud’ – CC De Adelberg, Lommel – 3/10 tot en met 5/11
‘Sfincterman for President’C-TAKT, Pelt – in samenwerking met WARP – 12/01 tot 18/2

2015
‘Strange Fruit’: ‘Imaginaire landschappen van een robot in ontkenning’ en Trage schilderijen – Art Borgloon, Gasthuiskapel
‘Pro-Life’: mix van werken – CC De Adelberg, Lommel

2012
‘De modern holbewoners’  –  TAKT#8 festival – Dommelhof, Neerpelt

2008
Tentoonstelling met werken uit het ‘Kies en verander project’ – cc De kollebloem, Puurs

2003
‘Ode to Saturn’ – CC De Adelberg, Lommel

1999
‘Houten spiralen en metalen’ – CC Leopoldsburg

 

 

Groepstentoonstellingen

2024
Beyond the Black Box festival – Monty, Antwerpen – 2,3,4,5 mei

2023
‘Malabou in Malibu’: mix van werken – De Fabriek Eindhoven – in collaboration with WARP and MAKE Eindhoven
‘The Image Generator’: ‘Uitslapen met de slapers’ – Kunsthal Extra City Antwerpen

2022
‘I know why the caged bird sings’: ‘Sint-Sebastiaan met vogels nr.1’WARP Sint-Niklaas  – Tentoonstellingsmaker: Stef Van Bellingen
‘Zandkoeken van plastiek’: ‘Vaarwel natuur’ – CC Zwaneberg, Heist-op-den-Berg – Curatoren: Mieke van der Heijden en Joachim De Block

2019
‘Oog in Oog’: ‘Veranderlijke gemoedstoestanden van een Madonna en haar omgeving’ en ‘De uitbreidende boom’ – Jakob Smitsmuseum, Mol Sluis – Curatoren: Ivo Verheyen en Veerle Stevens

2017
‘TarmaX’: mix van werken – Tarmac, Meerhout
‘We Traveled Across Seven Mountains’: 3D animatie ‘Wensen dat je de wind was’ – CC Mechelen – Curator: Jan Van Woensel

2016
‘KUNST-licht / LICHT-kunst’: ‘Fluctuating matters’ en ‘Nu descendant par un ascenseur’ – Hofke van Chantraine, Oud-Turnhout

2013
‘CTRL+ART+DELETE’: Tentoonstelling met Diva Benini, mix van werken – TARMAC, Meerhout
‘Actueel Kunsten Festival’: mix van werken – Kunstnetwerk Haspengauw – curator Jos Herck
‘FAVORIETEN’: schilderij ‘The Crack’ – CC ’t Getouw, Mol – curator: Raymond Minnen

2011
‘E.V.A. Experimental video art’: 3D animatie ‘De moderne holbewoners’ – Bashimi Art House, Oostenrijk
‘Videoscreening’: 3D animatie ‘De moderne holbewoners’ – Coimbra, Portugal
‘Between cage and humanity’: ‘De veelvormige hond’ – St. Truiden – curator Jos Herck
Tentoonstelling met Raymond Minnen: mix van werken – CC De Kimpel, Alden Biesen

2010
‘Obscene’: ‘Nu descendant par un ascenseur’ muurprojectie – De Singel, Antwerpen
‘Bloesemimpressies’: 3D animatie ‘De loper’ – Stroopfabriek, Borgloon – curator: Rene Van Brabant

2009
‘Bastart’: mix van werken – Villa Basta, Houthalen Kerkje van Laak

2007
‘Deus ex’: ‘De vanger van het kruis’ – Ithaka 13, Leuven

2006
‘Power plays’: ‘De afstand naar Morsmaille en terug’ – Z33 Hasselt – Curator Ive Stevensheydens
‘Zien’: ‘Ongeïdentificeerde Arcade’ – CC De Breughel, Bree.
‘Installatie voor een egoïstische rapper’ – Villa Basta, Houthalen

2005
‘Prix Médiatine’ – Brussel – ‘Drinking a cup of coffee in 180°’
‘Houses of communication’: ‘Modelbouwpakket van een animale sculptuur’ – Borgloon – curator Jos Herck
‘Smakelijk’: ‘Saturnus’ – CC De Breughel, Bree
‘Duelling Handguns’ en ‘Modelbouwpakket van een animale sculptuur’ – Villa Basta, Houthalen

2002
Insitu kunst internationale triënale: ‘Saturnus’ – Borgloon – curator Jos Herck.

1999
Insitu kunst internationale triënale: houten constructie met metalen beelden – Borgloon – curator Jos Herck

 

 

Kunst in de openbare ruimte

2009
Aankoop en inhuldiging sculptuur ‘Saturnus’ – Stad Lommel

 

 

 

Ontwikkelingen in de zeven deelgebieden

 

Virtuele transformatie

2009- …
Start losstaande 3D animaties waarin transformaties, zowel letterlijk als figuurlijk, een bepaalde rol spelen.

 

 

Veranderlijke schildermethoden

2022
‘Elementen en potentiëlen’: Op welke manier kan het oeuvre van schilderijen opnieuw aan transformatie onderworpen worden?

2021
‘Racer Malevich’: 3D geprinte reliëfs afgeleid van een 2D ontwerp worden belicht met leds om kleurgradiënten te verkrijgen (in ontwikkeling).

2017
‘Schilderen in verschil’-serie: geen vastgelegde methode of stijl, continu verandering zoeken, alle hulpmiddelen zijn mogelijk.

2016
‘Veranderlijke gemoedstoestanden van een Madonna en haar omgeving’: driedimensionale vertaling van Jean Fouquet’s bekende schilderij waarbij de veranderende kleuren van de animatie de schilderijen bepalen.

2014
‘Trage schilderijen’: een 3D animatie als hulpmiddel om intuïtief te schilderen.

2012-2013
‘Gewoon het canvas en ik’-schilderijen: intuïtief schilderen zonder enig digitale hulpmiddelen of beeldmateriaal.

2009-2010
‘De moderne holbewoners’: eerste project waarbij schilderijen gecombineerd worden met 3D animatie.

2006-2008
‘Televisie’- series: schilderijen beïnvloed door televisie.

2005-2006
‘Het bewegend beeld op doek- serie: een zelfgemaakt videowerk geprojecteerd op een geschilderd doek waardoor de kleuren intenser worden.

2004-2005
‘Video naar schilderij’-serie: een zelfgemaakt videowerk dient als basis voor een schilderij en wordt samen getoond.

2002-2004
‘Veelheid aan informatie’-serie: gelaagde schilderijen met als doel heel veel informatie in één schilderij te steken.

2001
‘Gerasterde schilderijen’: schilderijen waarin een overgang van een reële naar een virtuele wereld getoond wordt.

 

 

Sculpturen in verschil

2021
‘De zuilen van Ovidius’: start 3D print projecten.

2008
Start losstaande beelden waarbij het verder onderzoeken, uitwerken of aanvullen van een eerder gecreëerd kunstwerk centraal staat, combinaties met video en 3D animatie zijn mogelijk.

2006
‘Nu descendant par un ascenseur’: een analoog videowerk wordt geprojecteerd op een ruimtelijk trapelement.

2002
‘Grote storing broer’: twee statische sculpturen spelen de hoofdrol in een analoog videowerk.

1995-2001
Sculpturen in diverse materialen.

 

 

Reconstructieve handelingen

2020
‘Ouderwetse compressiemethode van een schilderij’: compressie van een versneden schilderij.

2018
‘Elke beweging creëert een vorm’: start 3D animaties geïnspireerd op ‘Sculptures’ van Tàmas Waliczky waarin een vorm ontstaat door een verplaatsing in tijd en ruimte.

2017
‘De snijplank’: eerste 3D animatie over destructie en opbouw.

‘Kies en verander project’: digitale scans van alle polyester vormpjes bij FLACC Genk.

2013
‘Fluctuerende zaken’: kunstwerk met scharniertjes, de verandering wordt zichtbaar gemaakt in een videowerk dat afgespeeld wordt net voor het kunstwerk. De kleuren van het scherm veranderen de kleur van het ruimtelijk werkje.

2008
‘De veelvormige hond’: start ideeën rond toevoegen en verplaatsen van materialen waardoor de vorm veranderd.

2007
‘Opgepast voor de hond’: eerste reconstructie van een schilderij door delen van het doek te verplaatsen.

2003
Start ‘Kies en verander project’: een veranderlijke ruimtelijke constructie met polyester vormen in combinatie met analoge video en greenscreen.

2002
‘Modelbouwpakket van een animale sculptuur’: deconstructie van een bestaande sculptuur. In een videowerk is het origineel werk te zien. Daarna kan een reconstructie gebeuren met behulp van tekeningen.

 

 

Tekeningvariaties

2019
‘Resterende inkt-doekjes’: laatste restjes inkt uit een inkt pen worden hergebruikt.

2017
Start ‘Tekenbord sessies’: tekeningen, laag na laag, worden op een houten paneel van 294x220cm aangebracht, gefotografeerd om zo filmisch een steeds veranderde tekening te vormen.

2014-2015
‘Google tekeningen’: tekeningreeks waarin de zoekmachine Google een belangrijke rol speelt.

1994-2000
Tekeningreeksen waarin gevarieerd wordt met methode, stijl, thema en techniek.

 

 

Technologische Transformatie

2022
‘Uitslapen met de slapers’: eerste effectieve uitwerking van een kunstwerk gecombineerd met luchtdruk.

2017 – …
Start van 3D animaties waarin sculpturen van vorm veranderen doormiddel van technologie om later, indien mogelijk, gerealiseerd te worden.

 

 

Materie en deformatie

2022
‘Sint-Sebastiaan met vogels nr.1’: eerste project waarin vogelzaad en vogels gebruikt worden om een kunstwerk te laten transformeren van vorm.

2021
‘De ijskoude man’: eerste 3D simulatie waarin het gebruik van techniek heel specifiek nodig is om de materie te laten veranderen.

2019
Vreemde hond op de hondenshow’: eerste project met het gebruik van gist en bloem.

2018
‘Het oneindige ijsblokjes-sculptuur Nr.1’: start projecten waar ijs de vorm bepaald van het sculptuur.

‘Transformerende vierkantjes op doek’: start schilderij projecten met smeltende verf.

2017
‘Shipbuilding’: start projecten waarbij materie, in dit werk wierookpoeder, bepalend is voor de vormverandering van de sculptuur.

2016
‘De solide transformatie van Rocky’: start 3D animaties waarbij deformaties van materie gevisualiseerd worden.

2008
‘Vloeibare vormen doorheen de ruimte’: videoprojectie op een driedimensionaal vlak waarin polyester vormpjes uit het ‘Kies en verander project’ vloeibaar worden en verdwijnen, gemaakt met analoge videotechnieken.