Elke beweging creëert een vorm

In 2018 lanceerde V2 Lab for the Unstable Media in Rotterdam een oproep om een projectvoorstel in te dienen. De opdracht luidde om in hun archief een werk uit te zoeken dat ofwel met de technologie van vandaag technisch kon worden verbeterd, en/of waar de kunstenaar een eigen en originele interpretatie van kan maken.

Mijn oog viel op het – mij tot dan toe onbekende – werk ‘Sculptures’ door Tàmas Waliczky (1997). Het sprak mij aan omdat het parallellen vertoont met mijn vroegere werk; ik had bovendien de indruk dat ik Walicszky’s werk kon verbeteren.

De parallellen tussen ‘Sculptures’ van Walicsky en mijn werk zijn bijvoorbeeld merkbaar in:

Jammer genoeg werd mijn voorstel niet geselecteerd. Het is mij onmogelijk om mijn voorstel zelf uit te voeren, omdat ik daarvoor niet de juiste hulpmiddelen heb. Misschien kan het op een later moment nog gerealiseerd worden.

De werken 1, 2 en 3 waren toegevoegd aan het voorstel. Ik toon deze zoekresultaten omdat ze visueel interessant zijn en omdat dit idee ook perfect past in het geheel van vormverandering, een thema waar ik al geruime tijd aan werk en waar ik nog een aantal animaties over denk te maken.

 

 

 

Elke beweging creëert een vorm 4: Spinning Top

 

Tijdsduur: 40”

 

Een geanimeerde interpretatie van het ruimtelijk werk ‘Draaiende tollen’ (2002).

 

 

 

 

Elke beweging creëert een vorm 3

 

Tijdsduur: 41”

 

Ikzelf maak een beweging van zittend naar staand. In het eerste fragment wordt de vorm van mijn beweging gemaakt maar hij verkleint. In het tweede fragment blijft de gehele beweging (en dus de vorm) behouden.

 

 

 

 

Elke beweging creëert een vorm 2

 

Tijdsduur: 30”

 

Een virtuele pop maakt een beweging waarbij in de tweede helft de beweging kristalliseert. De camera beweegt rond de gecreëerde vorm om deze optimaal te tonen.

 

 

 

 

Elke beweging creëert een vorm 1

 

Tijdsduur: 17”

 

Een bol maakt een beweging van links naar rechts. Daarbij wordt elke verplaatsing in ruimte en tijd van de bol omgezet naar een kristallen vorm. Walicsky noemde zijn ‘bevroren bewegingen’ tijdskristallen, vandaar het gekozen materiaal: glas.

 

 

 

 

Foto’s